Voor de Gemeente Beek is de integriteit van het bestuur en de organisatie erg belangrijk. Inwoners, organisaties en bedrijven moeten kunnen vertrouwen op het functioneren van de gemeente. Daarom besteden we veel aandacht aan de integriteit van onze raadsleden, burgemeester, wethouders en medewerkers.

Aandacht voor integriteit in het bestuur en de organisatie

We besteden op drie manieren aandacht aan integriteit:

  1. In het bestuur en de organisatie spreken we geregeld met elkaar over integriteit en we volgen trainingen. Bijvoorbeeld over wat te doen bij dilemma’s. Zo is integriteit een vast onderdeel van ons professionele handelen.
  2. We maken regelingen voor bestuur en organisatie, zodat iedereen weet waar hij zich aan moet houden. En daar zijn wij op aanspreekbaar. We houden onszelf de spiegel voor, maar vragen onze omgeving ook om ons de spiegel voor te houden.
  3. We controleren en handhaven op de gemaakte afspraken. Meldingen over een mogelijke schending van integriteit door ambtsdragers of medewerkers pakken wij op en indien nodig volgt een onderzoek.
Afspraken over de integriteit van het bestuur

Over integer handelen van bestuurders zijn duidelijke afspraken gemaakt. Die afspraken zijn door de gemeente vastgelegd in het Convenant Integriteit Gemeente Beek.

Wij zijn open over het functioneren van het bestuur

Raadsleden, commissieleden en de leden van het college van burgemeester en wethouders zijn daarom open over de nevenfuncties die zijn vervullen.

Leden van het college van burgemeester en wethouders maken openbaar welke kosten zijn gedeclareerd hebben en welke geschenken zijn ontvangen.  Overzichten van geschenken en declaraties vindt u onderaan deze pagina. 

Afspraken over integriteit van onze medewerkers

Uiteraard is integriteit ook in onze ambtelijke organisatie een belangrijke waarde. Zo vragen wij van al onze medewerkers een Verklaring omtrent gedrag. Alle medewerkers tekenen een integriteitsverklaring en worden gevraagd de ambtseed af te leggen. Onze medewerkers beloven onpartijdig te handelen, zorgvuldig om te gaan met informatie en geen nevenfuncties te vervullen die hun dagelijks werk raken.

Voor onze medewerkers is een gedragscode opgesteld en zijn er richtlijnen voor het melden ven een vermoeden van misstanden. Deze liggen vast in het personeelshandboek van de Gemeente Beek.

Meldingen

Een belanghebbende of inwoner die melding wil doen van niet-integer handelen dan kan deze sturen naar:

Gemeente Beek
t.a.v. Paul de Jonge, coördinator integriteit
Postbus 20
6190 AA Beek

De melder moet concreet aangeven om welke schending van integriteit het gaat. Anonieme meldingen worden in principe niet in behandeling genomen.

Heeft u vragen over integriteit? Dan kunt u bellen met telefoonnummer: 046 – 4389222 en vragen naar de coördinator integriteit. U kunt ook vertrouwelijk in gesprek gaan met de coördinator. Dit kunt u aangeven bij uw verzoek. Of mail naar: integriteit@gemeentebeek.nl.

Jaarverslag integriteit 2023

Ambtseed afleggen

Een nieuwe medewerker legt bij aanvang van zijn of haar dienstverband de ambtseed af. De eed of belofte wordt ten overstaan van de burgemeester mondeling afgelegd. 

Externen of medewerkers die niet in vaste dienst zijn van gemeente Beek zoals stagiairs en inhuurkrachten, ondertekenen een integriteitsverklaring.

Aantal medewerkers dat de ambtseed of de integriteitsverklaring heeft afgelegd

  • Aantal afgelegde ambtseden: 28
  • Aantal afgelegde integriteitsverklaringen: 23

Bewustwording                                        

Om bewustwording op het gebied van integriteit te bevorderen onder de werknemers, heeft training op dit gebied een permanente plek in het Integriteits- en opleidingsbeleid

Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

Het dienstverband met een nieuwe werknemer wordt aangegaan onder de voorwaarde van het overleggen van een geldige VOG. Bij zittende werknemers wordt 1x per 5 jaar een actuele VOG opgevraagd. 

Vertrouwenspersoon

Een vertrouwenspersoon is er om adviesvragen te beantwoorden rondom integriteitskwesties of kwesties rondom ongewenste omgangsvormen. Beek beschikt over een externe vertrouwenspersoon waar medewerkers met dilemma’s op het gebied van integriteit en ongewenste omgangsvormen terecht kunnen.

Veiligheidstweeweekse

Als werkgever vinden we het belangrijk om te zorgen voor een veilig werkklimaat voor onze werknemers. We vinden het belangrijk om situaties bespreekbaar te kunnen maken in de organisatie en te zorgen voor een oplossing.  Daarom stimuleren we dat een werknemer hierover van gedachten kan wisselen met de vertrouwenspersoon en zaken bespreekbaar kan maken bij de gemeentesecretaris, leidinggevende of P&O. 

In dit kader is in 2023 de Veiligheidstweeweekse georganiseerd om openheid en bewustwording te creëren omtrent (sociale) veiligheid, integriteit, informatieveiligheid, privacy en ondermijning. Steeds meer afdelingen leveren hier vanuit hun eigen expertise een bijdrage aan. Verder worden medewerkers gestimuleerd op deze gebieden jaarlijks een aantal verplichte e-learnings te volgen via onze Beekacademie.

Aantal meldingen

  • Aantal meldingen volgens regeling ‘melding vermoeden misstand’ = 0 
  • Aantal integriteitsschendingen zonder melding = 2, opgelegde maatregel: instructieve waarschuwing
  • Aantal gesprekken vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen = 0

Wist u dat?

De gemeente ook diverse richtlijnen heeft ten aanzien van:

  • Ambtelijke gedragscode
  • Melding van het vermoeden van een misstand
  • Klachtenregeling ongewenste omgangsvormen
  • Nevenwerkzaamheden
  • Financiële belangen en bezit van effecten 
  • Het aannemen van geschenken
  • Overleg met externen
  • Maatregelen en gedragscodes gericht op informatiebescherming
  • Werving en selectie
  • Verklaring omtrent het gedrag
  • Inkoop en aanbesteding
Jaarverslag integriteit 2022

Ambtseed afleggen

Een nieuwe medewerker legt bij aanvang van zijn of haar dienstverband de ambtseed af. De eed of belofte wordt ten overstaan van de burgemeester mondeling afgelegd. 

Externen of medewerkers die niet in vaste dienst zijn van gemeente Beek zoals stagiairs en inhuurkrachten, ondertekenen een integriteitsverklaring.

Aantal medewerkers dat de ambtseed of de integriteitsverklaring heeft afgelegd 

  • Aantal afgelegde ambtseden: 28
  • Aantal afgelegde integriteitsverklaringen: 30

Bewustwording                                        

Om bewustwording op het gebied van integriteit te bevorderen onder de werknemers, heeft training op dit gebied een permanente plek in het Integriteits- en opleidingsbeleid

Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

Het dienstverband met een nieuwe werknemer wordt aangegaan  onder de voorwaarde van het overleggen van een geldige VOG. Bij zittende werknemers wordt 1x per 5 jaar een actuele VOG opgevraagd. 

Vertrouwenspersoon

Een vertrouwenspersoon is er om adviesvragen te beantwoorden rondom integriteitskwesties of kwesties rondom on-gewenste omgangsvormen. Beek beschikt over een externe vertrouwenspersoon waar medewerkers met dilemma’s op het gebied van integriteit en ongewenste omgangsvormen terecht kunnen.

Veiligheidstweeweekse

Als werkgever vinden we het belangrijk om te zorgen voor een veilig werkklimaat voor onze werknemers. We vinden het belangrijk om situaties bespreekbaar te kunnen maken in de organisatie en te zorgen voor een oplossing.  Daarom stimuleren we dat een werknemer hierover van gedachten kan wisselen met de vertrouwenspersoon en zaken bespreekbaar kan maken bij de gemeentesecretaris, leidinggevende of P&O. 

In dit kader is in 2022 de Veiligheidstweeweekse georganiseerd om openheid en bewustwording te creëren omtrent (sociale) veiligheid, integriteit, informatieveiligheid, privacy en ondermijning. Verder worden medewerkers gestimuleerd op deze gebieden jaarlijks een aantal verplichte e-learnings te volgen via onze Beekacademie.

Aantal meldingen

  • Aantal meldingen volgens regeling ‘melding vermoeden misstand’ = 0 
  • Aantal integriteitsschendingen zonder melding = 1, opgelegde maatregel: ontslag
  • Aantal gesprekken vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen = 2, heeft niet tot melding geleid

Wist je dat?

De gemeente ook diverse richtlijnen heeft ten aanzien van:

  • Ambtelijke gedragscode                                                
  • Nevenwerkzaamheden
  • Financiële belangen en bezit van effecten 
  • Het aannemen van geschenken
  • Overleg met externen
  • Maatregelen en gedragscodes gericht op informatiebescherming
  • Werving en selectie
  • Inkoop en aanbesteding
Jaarverslag integriteit 2021

Ambtseed afleggen

Een nieuwe medewerker legt bij aanvang van zijn of haar dienstverband de ambtseed af. De eed of belofte wordt ten overstaan van de burgemeester mondeling afgelegd. 

Externen of medewerkers die niet in vaste dienst zijn van gemeente Beek zoals stagiairs en inhuurkrachten, ondertekenen een integriteitsverklaring.

Aantal medewerkers dat de ambtseed of de integriteitsverklaring heeft afgelegd 

  • Aantal afgelegde ambtseden: 27
  • Aantal afgelegde integriteitsverklaringen: 24

Bewustwording

Om bewustwording op het gebied van integriteit te bevorderen onder de werknemers, heeft training op dit gebied een permanente plek in het Integriteits- en opleidingsbeleid

Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

Het dienstverband met een nieuwe werknemer wordt aangegaan  onder de voorwaarde van het overleggen van een geldige VOG. Bij zittende werknemers wordt 1x per 5 jaar een actuele VOG opgevraagd. 

Kwesties besproken met de vertrouwenspersoon

(Dit zijn individuele gesprekken tussen vertrouwenspersoon en melder)                    

In 2021 hebben geen gesprekken plaatsgevonden. Als werkgever stimuleren we een veilig werkklimaat, hier hechten we waarde aan. We vinden het belangrijk om mogelijkheden te bieden om meldingen te maken. Daarom wordt in 2022 ingezet op openheid en bewustwording omtrent veiligheid en integriteit.                                                             

Vertrouwenspersoon

Een vertrouwenspersoon is er om adviesvragen te beantwoorden rondom integriteitskwesties of kwesties rondom ongewenste omgangsvormen GIMD Vertrouwenspersoon Gemeente Beek: Irene Vestjens, telefoonnummer: 06-28024968   

Ondermijning

In de aanpak van ondermijning, mede door de toenemende druk door criminelen, is de integriteit van de overheid nog belangrijker geworden. Bij gemeente Beek nemen we ondermijning en de gevolgen ervan serieus. Daarom is in 2021 een samenwerking tussen afdeling P&O en afdeling Veiligheid gestart rondom integriteit en ondermijning. De samenwerking is vooral gericht op het creeren van bewustzijn in de organisatie. Dit hebben we vooralsnog gedaan door e-learnings en via Beekipedia. In 2022 worden de activiteiten hieromtrent verder uitgebreid. 

Aantal meldingen

  • Aantal meldingen volgens regeling ‘melding vermoeden misstand = 0 meldingen
  • Aantal integriteitsschendingen zonder melding = 0 meldingen
  • Aantal meldingen ongewenste omgangsvormen = 0

Wist u dat?

De gemeente ook diverse richtlijnen heeft ten aanzien van:

  • Ambtelijke gedragscode                                                
  • Nevenwerkzaamheden
  • Financiële belangen en bezit van effecten 
  • Het aannemen van geschenken
  • Overleg met externen
  • Maatregelen en gedragscodes gericht op informatiebescherming
  • Werving en selectie
  • Inkoop en aanbesteding
Jaarverslag integriteit 2020

Ambtseed afleggen

Een nieuwe medewerker legt bij aanvang van zijn of haar  dienstverband de ambtseed af. De eed of belofte wordt ten overstaan van de burgemeester mondeling afgelegd.  Voor externen of medewerkers die niet in vaste dienst zijn van Gemeente Beek wordt er een integriteitsverklaring ondertekend.

Aantal medewerkers dat de ambtseed of de integriteitsverklaring heeft afgelegd 

  • Aantal afgelegde ambtseden: 10. 
  • Aantal afgelegde integriteitsverklaringen: 13.

Bewustwording

Om bewustwording op het gebied van integriteit te bevorderen onder de werknemers, heeft training op dit gebied een permanente plek in het Integriteits- en opleidingsbeleid

Verklaring omtrent het gedrag (VOG)

Het dienstverband met een nieuwe werknemer wordt aangegaan  onder de voorwaarde van het overleggen van een geldige VOG. Bij zittende werknemers wordt 1x per 5 jaar een actuele VOG opgevraagd. 

Kwesties besproken met de vertrouwenspersoon      

(Dit zijn individuele gesprekken tussen vertrouwenspersoon en melder)                    

In 2020 hebben in totaal drie gesprekken plaatsgevonden.  Hiervan gingen twee gesprekken over integriteit en een over ongewenste omgangsvormen.                                                                                                                  

Vertrouwenspersoon

Een vertrouwenspersoon is er om adviesvragen te beantwoorden rondom integriteitskwesties of kwesties rondom ongewenste omgangsvormen GIMD Vertrouwenspersoon Gemeente Beek: Irene Vestjens, telefoonnummer: 06-28024968   

Onderwerpen van de gesprekken met de vertrouwenspersoon in 2020

  • Ervaring beledigende communicatie vanuit collega’s
  • Melding veiligheidsincident
  • Vermoeden van belangenverstrengeling

Aantal meldingen

  • Aantal meldingen volgens regeling ‘melding vermoeden misstand = 0 meldingen
  • Aantal integriteitsschendingen zonder melding = 0 meldingen

Wist u dat?

De gemeente ook diverse richtlijnen heeft ten aanzien van:

  • Ambtelijke gedragscode                                                
  • Nevenwerkzaamheden
  • Financiële belangen en bezit van effecten 
  • Het aannemen van geschenken
  • Overleg met externen
  • Maatregelen en gedragscodes gericht op informatiebescherming
  • Werving en selectie
  • Inkoop en aanbesteding