Toespraak burgemeester ter gelegenheid van de 80-jarige bevrijding van Beek

Ter gelegenheid van de 80-jarige bevrijding van Beek hield burgemeester Christine van Basten-Boddin dinsdagavond 17 september een toespraak bij het oorlogsmonument voor de Sint Martinuskerk in Beek. Aansluitend vond er een krans- en bloemlegging plaats. Dit was haar speech:

Dames en heren, beste inwoners van Beek,

Vandaag staan wij hier samen, 80 jaar na de bevrijding van onze mooie gemeente. Een moment om stil te staan, om te herdenken, en om dankbaar te zijn voor de vrijheid die we tachtig jaar later nog hebben. Vrijheid die door de moed en opoffering van velen werd herwonnen uit de schaduw van een donkere tijd.

Die vrijheid, waar we dagelijks van genieten, is niet vanzelfsprekend. Het is iets kostbaars. Iets wat is bevochten, en gekoesterd moet worden. Vrijheid betekent dat we kunnen spreken zonder angst, kunnen leven zonder onderdrukking en dat we de ruimte hebben om te zijn wie we willen zijn. Het betekent dat we keuzes kunnen maken, ongeacht afkomst, geloof of overtuiging.

Maar terwijl wij in vrede samenkomen, is vrijheid niet overal vanzelfsprekend. Ook nu nog, vandaag de dag, woedt er oorlog in vele delen van de wereld. We zien het bijvoorbeeld in Oekraïne en Gaza, waar mensen hun huizen moeten verlaten, hun dierbaren verliezen, en vechten voor hun onafhankelijkheid en zelfbeschikking. Ook zij verlangen naar datgene wat voor ons zo normaal lijkt: vrede en vrijheid.

Deze herdenking van 80 jaar vrijheid in Beek herinnert ons aan het belang van solidariteit. Dat we niet alleen onze vrijheid moeten vieren, maar ook onze verantwoordelijkheid erkennen om op te komen voor anderen die die vrijheid ontberen. Het leert ons dat we samen sterker staan en dat vrijheid vraagt om dialoog, respect en betrokkenheid.

Laten we daarom niet alleen terugkijken naar het verleden, maar ook vooruit. Laten we met elkaar bouwen aan een wereld waarin vrijheid, vrede en rechtvaardigheid voor iedereen vanzelfsprekend zijn. Voor onszelf, voor onze kinderen, en voor de generaties die na ons komen.

Met diepe dankbaarheid voor hen die ons 80 jaar geleden bevrijdden, en met een vaste blik op de toekomst, mogen we ons vandaag afvragen: wat kunnen wij doen om deze vrijheid te beschermen en uit te dragen, in ons dagelijks leven en voor de wereld om ons heen?

Denk bijvoorbeeld aan het stimuleren van kritisch denken, door educatie, door solidariteit te tonen in kleine acties zoals vrijwilligerswerk, of door het ondersteunen van lokale initiatieven. Maar ook door maatschappelijke betrokkenheid te vergroten zoals deelname aan burgerinitiatieven.

Door deze acties te ondernemen, dragen we actief bij aan het beschermen van onze vrijheid, het versterken van onze democratie en het bevorderen van verbondenheid in plaats van verdeeldheid.

De kracht ligt in het samenkomen, luisteren en begrip tonen, zowel lokaal als wereldwijd, zodat wij onze vrijheid ook in de toekomst mogen koesteren en onze bevrijding herdenken.

Dank u wel.